Naar hoofdinhoud
SJL Portaal

Hulp en ondersteuning leerlingen

Basisondersteuning
Binnen onze basisondersteuning kunnen we veel hulp en begeleiding bieden. Zo is er de begeleiding door de mentor of door één van de opgroeicoaches. Leerlingen kunnen ook gebruik maken van het uitgebreide trainingsaanbod op school. Als de basisondersteuning onvoldoende hulp biedt, kan de mentor een leerling aanmelden bij de ondersteuningscoördinator: de OCO. De OCO bekijkt welke begeleiding voor de leerling passend is. Dit kan zowel interne- als externe begeleiding zijn.

Ondersteuningscoördinatoren: OCO
Op school hebben we drie OCO’s: Mariska van Schijndel (afdeling mavo), Stephanie van Os (afdeling mavo en havo) en Pieternel Nass (afdeling vwo). Via de OCO’s wordt het ondersteuningsteam ingeschakeld. Het ondersteuningsteam begeleidt leerlingen op verschillende manieren.

Contact: m.van.schijndel@sjl.nls.van.os@sjl.nlp.nass@sjl.nl

We hebben op school een breed aanbod van ondersteuningsmogelijkheden. Hierbij een korte toelichting op de Huiskamer, het project Opgroeiondersteuning en het sociaal -veiligheidsteam.

De Huiskamer
De Huiskamer is voor leerlingen die om welke reden dan ook, niet in staat zijn het reguliere lesrooster (volledig) te volgen. In de Huiskamer blijven de leerlingen op een laagdrempelige manier verbonden met school; ze zitten er maximaal een jaar. We stimuleren gefaseerd terugkeren in de reguliere schoolsetting en voorkomen hiermee dat een leerling volledig thuis komt te zitten. Plaatsing in de Huiskamer verloopt altijd via de OCO.

Opgroeiondersteuning
Binnen het project Opgroeiondersteuning, biedt onze school passende mentale ondersteuning aan leerlingen met diverse ondersteuningsbehoeften. Het project is een samenwerking tussen (het ondersteuningsteam op) school, jeugdhulpaanbieder Prolis en de gemeente. Binnen school zijn drie opgroeicoaches van Prolis werkzaam; zij werken vooral met groepen en vanuit een preventief kader. De nauwe samenwerking zorgt voor een geïntegreerde aanpak waarbinnen ook ouders en onderwijsprofessionals een grote rol hebben. We focussen binnen het project op drie groepen: leerling, ouders en onderwijs-professionals.

Doelen van het project:

  • meer zelfredzame, veerkrachtige en weerbare jongeren
  • versterkte ouders met kennis en handvatten
  • beter toegeruste onderwijsprofessionals
  • een positieve samenwerking tussen leerling, ouders, school en jeugdhulp, waarbij de ondersteuningsbehoefte centraal staat.

Contact: opgroeicoaches@sjl.nl

Van links naar rechts: Marlies van den Elzen, Paulien Pierro, Maartje van Zantvoort, Nicole den Hartog, Robbert Hofman, Jeroen Kuijpers, Jolanda Loermans, Stephanie van Os, Mariska van Schijndel, Pieternel Nass en Anne Bunschoten.

Het sociaal-veiligheidsteam
Iedereen die een probleem heeft of ergens tegenaan loopt waar hij zich geen raad mee weet, kan terecht bij de vertrouwensgroep. Deze groep bestaat uit twee personen: mevrouw Sengül Ҫelic en meneer Jurgen van Puijenbroek. Zij bieden hulp aan leerlingen die niet zozeer met hun studie, maar meer met zichzelf in de knoop zitten. De leerling kan zelf een afspraak maken met een vertrouwenspersoon.

Contact: s.celik@sjl.nl of  j.van.puijenbroek@sjl.nl

Mevrouw Ҫelic en meneer van Puijenbroek maken deel uit van het sociaal- veiligheidsteam. In dit team zitten ook mevrouw Sara Laabdi, meneer Jacques-Pierre van Eijk, mevrouw Anne-Lise van Gemert en mevrouw Cécile Huisman. Mevrouw Laabdi is de anti-pestcoördinator. Meneer van Eijk en mevrouw van Gemert begeleiden leerlingen die in hun leven te maken hebben met rouw&verdriet. Mevrouw Huisman is er voor onze LHBTIQ+ leerlingen.

Contact: s.laabdi@sjl.nlj.van.eijk@sjl.nla.van.gemert@sjl.nlc.huisman@sjl.nl

Externe partners
Soms is hulp nodig van een externe partij. Hieronder vind je met welke externe personen we samenwerken.

Ondersteuners Passend Onderwijs: OPO
Op onze school zijn Marlies van den Elzen en Nicole den Hartog werkzaam als Ondersteuners Passend Onderwijs. Zij zijn vanuit Samenwerkingsverband de Meierij verbonden aan onze school. Marlies en Nicole hebben de volgende taken:

  • Versterken van het primaire proces in de school: mentoren, vakdocenten en begeleiders ondersteunen bij de doorstroom van (groepen) leerlingen naar minder intensieve ondersteuning.
  • Realiseren van Passend Onderwijs, zodat de groep leerlingen die is aangewezen op specialistische ondersteuning, de bovenschoolse voorziening (BSV) of het speciaal onderwijs, kleiner wordt.

Contact: m.van.den.elzen@sjl.nln.den.hartog@sjl.nl

Ambulante ondersteuning Mytylschool Gabriël
Voor leerlingen die langdurig ziek zijn of leerlingen met een lichamelijke beperking, krijgen we hulp vanuit de Mytylschool Gabriël. Wies van Erp is onze vaste ondersteuner.

Contact: w.v.erp@mytylschool-gabriel.nl

 

Schoolmaatschappelijk werk: SMW
Heb je wel eens het gevoel dat het allemaal niet zo lekker gaat, omdat er problemen zijn op school of thuis? Omdat je niet goed met je medeleerlingen op kunt schieten of gewoon niet lekker in je vel zit? Onze schoolmaatschappelijk werker Aniek Pulles, kan je dan helpen.
De schoolmaatschappelijk werker luistert naar je en zoekt samen met jou een manier om de problemen aan te pakken. Vaak zijn maar enkele gesprekken nodig en kan je weer verder.
Soms heb je voor langere tijd hulp nodig of kun je beter geholpen worden door een andere instantie. De schoolmaatschappelijk werker bekijkt dan samen met jou, welke instantie het beste kan helpen.
Aanmelden loopt via de OCO en in overleg met mentor en ouders. Leerlingen en ouders mogen ook rechtstreeks contact opnemen met Aniek.

Contact: aniekpulles@farent.nl

 

Veelgestelde vragen over de ondersteuning op het SJL

  • OCO is de nieuwe benaming van ZC. OCO staat voor Ondersteuningscoördinator. De namen worden nu nog wel eens door elkaar gebruikt maar in de toekomst zal alleen de benaming OCO gebruikt worden.

  • Het is belangrijk dat u het onderzoeksrapport of de verklaring afgeeft bij de OCO. De OCO leest het onderzoeksrapport of de verklaring en zal de daarbij passende faciliteiten toekennen. De leerling krijgt een faciliteitenpas en de docenten worden geïnformeerd zodat duidelijk is welke faciliteiten toegekend zijn.

  • Het is geen verplichting om gebruik te maken van toegekende faciliteiten. Als een leerling geen gebruik wil maken van de verlengde toetstijd is dat prima. We willen dit wel ruim van te voren weten.

  • Voor een toets tijdens een regulier lesuur krijgt de leerling wat meer tijd om door te werken. Dit is mogelijk omdat de toets geen heel lesuur duurt. Tijdens de toetsweken zitten de leerlingen met verlengde toetstijd in een apart lokaal en kunnen zo in alle rust langer doorwerken.

  • Het kennismaken met de school, de mentor en de klas gebeurt al voor de zomervakantie. Ook mogen de leerlingen 2 á 3 namen noemen van kinderen bij wie ze graag in de klas willen. De start van het schooljaar staat de eerste weken in het teken van kennismaken: met elkaar, de mentor en het gebouw. Elke klas neemt deel aan een project: Groepsontwikkeling en dynamiek (GOED). Een project dat erop gericht is om de klas goed te vormen en de leerlingen fijn met elkaar te laten werken. De lessen binnen het project worden gegeven door de mentor met ondersteuning van de Ondersteuner passend onderwijs (OPO). Dan is er nog de training ‘In de startblokken’. Hierin wordt aandacht besteed aan oefeningen en ‘tips en tricks’, om stress weg te nemen die te maken heeft met de start op de middelbare school.

  • Bezoek onze website en bekijk het filmpje over dyslexie en de presentatie van onze dyslexiecoach. Bij ondersteuning moet je denken aan: meer tijd voor toetsen, spellingfouten minder zwaar meetellen en gebruik maken van het gesproken boek. Als je vragen hebt kun je terecht bij de dyslexiecoach.

  • Als een leerling extra begeleiding nodig heeft, overleggen de mentor en leerlingcoördinator (LC) samen. Als zij er niet uitkomen kloppen ze aan bij de OCO. De OCO bepaalt vervolgens welke hulp ingezet wordt.

Anti-stresstraining en examenvreestraining

Sinds jaar en dag worden er op het Sint-Janslyceum trainingen aangeboden om faalangst of stress te reduceren gerelateerd aan schoolse zaken. Het zijn alle drie groepstrainingen. Het is voor leerlingen fijn om te ervaren dat zij niet de enige zijn met stress klachten. Daarnaast leren ze met- en van elkaar. Uiteraard is tijdens de bijeenkomsten ook ruimte voor individuele aandacht en gesprekken. Er zijn twee verschillende trainingen.

Anti-stresstraining

(brugklas)

Training speciaal voor brugklasleerlingen. Na deze training zijn leerlingen beter in staat hun gedachten en gedrag te sturen als het gaat om het leveren van schoolprestaties.

Leerlingen die baat hebben bij deze training, komen in beeld door het invullen van de Schoolvragenlijst en op advies van de mentor (de SVL wordt door elke brugklasleerling ingevuld en geeft informatie over hoe een leerling de school ervaart). Een leerling wordt aangemeld door ouders of door de leerling zelf. Na een intakegesprek wordt in overleg met leerling en ouders, besloten of een leerling deelneemt aan de training.

Examenvreestraining

(examenklas)

Examenleerlingen vullen vooraf een vragenlijst in en worden op basis van de uitkomst door de mentor uitgenodigd deel te nemen aan de training. De leerling neemt zelf deze beslissing. Leerlingen worden geholpen door te luisteren, het gesprek aan te gaan en door oefeningen te doen. Na de training start een leerling meer ontspannen aan de examenperiode.