1. Het (tiener)brein
Het brein van tieners is volop in ontwikkeling. Dit heeft invloed op hoe ze leren en hoe ze zich gedragen. Ervaringen spelen een cruciale rol bij wat leerlingen op een bepaald moment kunnen bereiken. Als ouder heb je een enorme invloed op de ervaringen waaraan je kind wordt blootgesteld. Deze ervaringen helpen het brein van je kind vormen.
Tip: Zorg ervoor dat je kind wordt blootgesteld aan rijke en diverse ervaringen. Praat enthousiast over leren en stimuleer nieuwsgierigheid.
Leestip: Het Tienerbrein van Jelle Jolles en De Lerende Mens van Van der Helden & Bekkering.
2. Hoe leert het (tiener)brein (idealiter)?
Leren is een uitdagend proces en gaat niet vanzelf. Leerstrategieën die meer moeite kosten, zoals het maken van mindmaps, het actief ophalen van kennis en gespreid leren, zorgen ervoor dat kennis goed wordt verankerd in het langetermijngeheugen. Toch gebruiken kinderen vaak strategieën die weinig moeite kosten, zoals het herlezen en overschrijven van samenvattingen, wat minder effectief is.
Tip: Kijk regelmatig mee met het leerproces van je kind (en niet alleen vlak voor een toets). Stimuleer het gebruik van effectieve leerstrategieën die de opslag van kennis in het geheugen versterken.
Leestip: Waarom Leren Niet Vanzelf Gaat van Daniel Willingham.
3. Hoe ondersteunen ouders het leren (idealiter)?
Ouders motiveren vaak door te focussen op prestaties zoals cijfers, in plaats van op het leerproces zelf. Dit kan leiden tot oppervlakkig leren, waarbij leerlingen kort voor een toets studeren om een goed cijfer te halen of om onvoldoendes te voorkomen. Het is belangrijk om de nadruk te leggen op het leerproces en om intrinsieke motivatie aan te moedigen, zodat kinderen leren voor het leven en niet alleen voor de cijfers.
Tip: Richt je op het leerproces en stimuleer de intrinsieke motivatie van je kind. Luister naar hun interesses en stel vragen die hun nieuwsgierigheid prikkelen.
Leestip: Motiverende Gespreksvoering binnen het Onderwijs van Rollnick, Kaplan & Rutschman.
Website tip: leer.tips