Naar hoofdinhoud
SJL Portaal

Extra uitdaging en BPS

Wat de ene leerling veel moeite kost, vindt de ander een makkie. En waar de één een zes meer dan voldoende vindt, gaat de ander altijd voor het hoogst haalbare. Iedereen is anders. Gelukkig maar. Daarom proberen we onze leerlingen de juiste begeleiding en uitdaging te bieden. Dus niet alleen extra ondersteuning als het niet zo goed gaat met leren maar juist ook extra uitdaging voor wie zin heeft in meer.

Op het Sint Janslyceum is talentontwikkeling een van de speerpunten van het onderwijsbeleid (zie Schoolplan). Talentontwikkeling sluit ook mooi aan bij het SJL als BPS-school: begaafdheidsprofielschool. Als BPS-school hebben we de opdracht goed en passend onderwijs te bieden aan (hoog)begaafde leerlingen. De uitzonderlijke kwaliteiten van deze leerlingen mogen bij ons tot volle bloei komen ten dienste van zichzelf en de samenleving.

Leerlingen met kenmerken van (hoog)begaafdheid hebben een groot ontwikkelingspotentieel. Zij ontdekken en ontwikkelen hun talenten via onderwijs dat uitdaagt, aanspreekt, ruimte geeft en aansluit bij de specifieke ontwikkelingsbehoeftes van (hoog)begaafden. We blinken uit in bijzondere modules waaruit onze leerlingen een keuze maken en die grotendeels worden gegeven door eigen docenten. Daarbij zoeken we de balans tussen cognitieve en creatieve onderwerpen. De keuzes van leerlingen hebben soms ook betrekking op de nabije toekomst, zoals het volgen van collega’s op de universiteit.

Verrijken, verdiepen, versnellen en compacten zijn aanpassingen voor (hoog)begaafden. Ook bieden we aparte programma’s voor leerlingen die onder hun niveau presteren. In schooljaar 2024/2025 onderzoeken we of we voor hoog- en meerbegaafde leerlingen aparte klassen kunnen formeren.

Talentontwikkeling wordt steeds meer een kernpunt van onze school. De manier waarop we onze meer- begaafde leerlingen uitdagen en begeleiden, wordt de komende jaren verbreed naar alle afdelingen.

Mail voor meer informatie naar:
Jacques-Pierre van Eijk: j.van.eijk@sjl.nl of Esther Soetekouw: e.soetekouw@sjl.nl